מצב כרוני של עיניים יבשות עשוי לתסכל מאוד ולהשפיע לרעה על שגרת היומיום. מומלץ לאמץ מספר שינויים באורח החיים כדי ליצור שגרה בריאה, שיכולה לשמור על לחות העיניים ולהפחית גירויים. עין יבשה כרונית עלולה להוביל לסיבוכים כמו: ראיה מטושטשת, נגעים בקרנית ואפילו השפעה על המצב הנפשי. בנוסף, מצב כזה מקשה על ביצוע פעולות פשוטות כמו […]

מצב כרוני של עיניים יבשות עשוי לתסכל מאוד ולהשפיע לרעה על שגרת היומיום. מומלץ לאמץ מספר שינויים באורח החיים כדי ליצור שגרה בריאה, שיכולה לשמור על לחות העיניים ולהפחית גירויים.

עין יבשה כרונית עלולה להוביל לסיבוכים כמו: ראיה מטושטשת, נגעים בקרנית ואפילו השפעה על המצב הנפשי. בנוסף, מצב כזה מקשה על ביצוע פעולות פשוטות כמו עבודה, נהיגה וקריאה. עם זאת, השפעה זו על חיי היומיום שלנו אינה הכרח. ניתן לשפר את איכות החיים גם כשסובלים מעין יבשה.

9 המלצות פשוטות שיכולות להפחית את תסמיני העין היבשה

1-הימנעו משימוש במייבש שיער (פן)

השימוש במייבש שיער מזרז את הזמן שבו השיער מתייבש ומסייע לעיצוב השיער אך לצד היתרונות הוא עשוי להגביר את התסמינים של עין יבשה.

האויר החם מהמייבש יכול לגרום לאידוי דוק הדמעות מהר מדי ובכך, לעורר את תסמיני העין היבשה.
לסובלים מעין יבשה מומלץ לייבש את השיער עם מגבת.

אם אתם חייבים לייבש את השיער עם מייבש, הזליפו לפני כן דמעות מלאכותיות, כדי ללחלח את העיניים בזמן שימוש במייבש. בנוסף, הרטיבו את העיניים מדי פעם, אם אתם חשים את היובש.

2-השתמשו בטיפות עיניים לפני השינה

במצב כרוני של עין יבשה, היקיצה מלווה בדרך כלל בראייה מטושטשת, אדמומיות בעיניים ותחושה חולית. לפעמים זה קורה, כשהעפעפיים לא נעצמים לגמרי במהלך השינה.

אם אתם סובלים מתסמינים של עין יבשה כשאתם מתעוררים בבוקר, נסו להשתמש בטיפות עיניים המיועדות ללילה, הן סמיכות יותר ומשאירות את העין לחה.

3- נסו לישון עם מכשיר אדים.

כאבים, גרד וגירויים עשויים להביא לכך, שהבוקר שלכם לא יתחיל טוב. לפעמים, לחות נמוכה באוויר, מעוררת תסמיני עין יבשה. כך שאם העיניים שלכם חשות ברע בבקרים, השתמשו במכשיר אדים בחדר, במהלך השינה.

אויר יבש או לחות מועטה, יכולים לגרום לאידוי מהיר מדי של דוק הדמעות. מכשיר אדים מוסיף לחות לאוויר, מה שיכול למנוע עין יבשה או לפחות להקל על תסמיניה.

4- רטיות או קומפרסים חמים

כדי להקל על תסמיני עין יבשה, הניחו קומפרס חם על העיניים, במשך כ-10 דקות בבקרים ובערבים לפני השינה. הרטיות החמות יכולות לשכך גירויים וגם לגרום לבלוטות המיבומיאן שבעפעפי העיניים להפריש את שכבת השומן הנחוצה למניעת אידוי דוק הדמעות.

5-שימרו על נקיון העפעפיים

ניקוי העפעפיים עם מים חמימים בבוקר ובערב יכול להפחית את תסמיני העין היבשה.

בשיטה זאת, ניתן לנקות בעדינות פטריה הגורמת לדלקת עפעפיים (בלפריטיס), החוסמת את בלוטות השומן וגורמת לדלקת.

6- הפחיתו את השימוש היומי בעדשות מגע

שימוש יומיומי ארוך טווח בעדשות מגע, הוא גורם נוסף שעשוי להחמיר את מצב העין היבשה. ישנן שתי דרכים למנוע היווצרות עין יבשה כתוצאה משימוש בעדשות מגע:

  1. להשתמש בעדשות מגע ייעודיות המונעות עין יבשה
  2. להפחית את השימוש היומי בעדשות מגע או להסירן בשעות הערב המוקדמות.
    לדוגמה: במקום להרכיב את עדשות המגע מ-7:00 בבוקר ועד 23:00 בלילה,
    הסירו אותן בערב ועיברו לשימוש במשקפיים. בנוסף, הקפידו על ניקיון העדשות ואל תירדמו עם עדשות מגע – הן מונעות מהחמצן להגיע לעיניים וכך מתגברים הסימפטומים של עין יבשה.

7- בזמן קריאת ספר, השתמשו בחוק 20-20-20

קריאה לפני שינה מועדפת על חלק מאיתנו. לא פעם זהו הזמן היחיד שיש לנו לקרוא במהלך היום וזוהי פעילות מרגיעה.

עם זאת, קריאה לפני שינה, עשויה להגביר תופעות של עין יבשה. בזמן קריאה, יש נטייה למצמץ פחות וכך לא נוצרת לחות מספקת בעין.

כדי למנוע מצב זה השתמשו בחוק 20-20-20: כל 20 דקות הפסיקו לקרוא והתבוננו בעצמים הנמצאים במרחק של 20 צעדים מכם, למשך 20 שניות.

8- עיסוי עדין של העפעפיים

ראייה מטושטשת בעת היקיצה בבוקר היא תסמין לעין יבשה. אחת הדרכים להיפטר מהטשטוש היא למצמץ כמה פעמים. דרך נוספת היא לבצע עיסוי עדין של העפעפיים לכמה דקות. עיסוי מגרה את בלוטות המיבומיאן ובכך מקל על היובש. ניתן לבצע עיסוי זה גם לפני השינה, על מנת למנוע טשטוש ויובש בבוקר.

9- שתו כוס מים כאשר אתם מתעוררים בבוקר

יובש בעיניים יכול להיות סימן להתייבשות קלה. אם כבר יש לכם עין יבשה, התייבשות עשויה להחמיר את התסמינים. היא מופיעה כשהמזון שאוכלים מלוח מדי וכשלא שותים מספיק נוזלים. לכן, במקום להתחיל את היום עם כוס קפה, התחילו אותו בשתיית כוס מים ונסו לשתות בין 8 ל-10 כוסות מים ביום. שתייה מרובה ושימוש בדמעות מלאכותיות, עשויים להקל על אדמומיות, גירויים ותסמינים אחרים של עין יבשה.

לסיכום,

מצב כרוני של עין יבשה, יכול להקשות על משימות יומיומיות כמו קריאה, עבודה או נהיגה.
יצירת שיגרה בריאה מדי בוקר ומדי ערב יכולה למנוע את התסמינים או להקל את הקושי.

אם אתם סובלים מתסמינים חמורים של עין יבשה, מומלץ לפנות אלינו כדי לאבחן את העיניים ולטפל בהן בדרכים חדשניות וארוכות טווח.

האם יש לי תסמונת עין יבשה?
עליך לסמן את תכיפות וחומרת הסימפטומים הבאים
תחושת יובש, גוף זר, "חול"

מה תכיפות הסימפטום?

אף פעם
מדי פעם
הרבה
כל הזמן

כמה חמור הסימפטום?

אין בעיה
לא נורא
לא נוח
מציק
בלתי נסבל
תחושת כאב או גירוי

מה תכיפות הסימפטום?

אף פעם
מדי פעם
הרבה
כל הזמן

כמה חמור הסימפטום?

אין בעיה
לא נורא
לא נוח
מציק
בלתי נסבל
תחשות "שריפה" או דמעת יתר

מה תכיפות הסימפטום?

אף פעם
מדי פעם
הרבה
כל הזמן

כמה חמור הסימפטום?

אין בעיה
לא נורא
לא נוח
מציק
בלתי נסבל
תחושת עייפות

מה תכיפות הסימפטום?

אף פעם
מדי פעם
הרבה
כל הזמן

כמה חמור הסימפטום?

אין בעיה
לא נורא
לא נוח
מציק
בלתי נסבל
עיניים אדומות

מה תכיפות הסימפטום?

אף פעם
מדי פעם
הרבה
כל הזמן

כמה חמור הסימפטום?

אין בעיה
לא נורא
לא נוח
מציק
בלתי נסבל